Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, August 4, 2009

PETOLA..Penggosok Badan?? Atau Sayur?

Siapa tahu itu sayur PETOLA, atau Sayur Busut (Dalam Bahasa Iban)??. Kali ini saya mengupas kepelbagaian kegunaan sayur tersebut. Selain diciptakan sebagai sayur, petola juga ada kegunaan lain, yang mungkin anda tidak tahu, melainkan masyarakat Sarawak. Kegunaan petola ini telah lama dipraktikkan oleh nenek moyang kita masyarakat Dayak di Sarawak pada zaman dahulu. Fungsinya selain menjadi sayur adalah sebagai PENGGOSOK BADAN yang digunakan ketika mandi. menggunakan Petola sebagai penggosok badan ini sangat berkesan untuk menanggalkan sel kulit mati dan daki yang dicampurkan dengan sabun sehingga berbuih. Ia juga membantu melicinkan kulit. Penggunaan petola ini semakin dipraktikan sehingga sekarang dan ia semakin glamour sehinggakan hotel bertaraf beberapa bintang telah menggunakannya sebagai set penting di dalam bilik mandi yang ekslusif. Berikut adalah petola yang saya maksudkan.
  • Petola Bantal Luffa aegytiacea Mill
  • Sinonim: Luffa cylindrica (L) Roem
  • Famili: Cucurbitaceae
  • Nama lain: Petola manis, Smooth loofah.
**(Jika ada tersilap info, mohon saudara yg lebih pakar mengenainya perbetulkan):-1. Biarkan petola tersebut matang(tua) barulah memetiknya, kemudian biarkan ia kering slama yang mungkin, 2 minggu, sehingga kulitnya bertukar menjadi coklat betul.2. Kemudian kupas kulit petola tersebut. (mudah sahaja) nampak isinya yang berserabut seperti maggi...3. Kemudian, keluarkan bijinya dengan hanya menuangkannya dari lubang hujung petola tersebut.4. Beginilah rupa petola tersebut apabila ia dikeluarkan dari kulitnya. (Petola lupakan kulit).5. Inilah rupa lubang dari hujung sebelah petola tersebut dimana bijinya terkeluar apabila dituangkan.6. Rupa isi petola yang berserabut seperti mee segera dan kenyal liat serta keras sedikit seperti span yang berjaya menanggalkan sel kulit mati dan daki anda. Ia adalah seperti kapas atau span semulajadi.7. Rupa petola yang menawan, dan menjadi bahan idaman semua sarawakian yang berada di Semenanjung, dan ia juga menjadi bahan kiriman saudara dari Sarawak atas permintaan sanak saudara di Semenanjung.8. Sebelum digunakan, rendamkan petola tersebut supaya lembut dan sedap digunakan.
  • (PERHATIAN** Petola yang saya maksudkan adalah bukan petola yang jenis Petola Belimbing. Kerana ada dua jenis petola, petola yang boleh dijadikan penggosok badan ini adalah jenis yang halus dan bukan yang berbentuk belimbing, Klik SINI untuk lebih mengnalinya,atau di . SINI

7 comments:

Adam August 4, 2009 at 8:36 AM  

selalu kenak ku mandi bak rumah panjai maya agik mit subak .. ehehahhahaa!

diatu nadai gik .. udah diganti engau sponge..

tusah ngiga busut nya bak menua seberai tuk

MCM August 4, 2009 at 10:05 AM  

ya bro....aku pan selalu minta kirum bini ku ari Miri nyin...haha

Adam August 5, 2009 at 12:12 AM  

busut tuk nadai entu guna aku .. tapi aku diatu ngidam ke timun iban ... huuu! asuh ku bala kaban pangan ku mai timun iban ari miri ke putrajaya.. nama di baik sidak?? TERUNG IBAN! AKAI!!! Pedis mai ati aku ... kumbai ku sidak nemu... aku madah timun, cdak ngumbai terung iban nyak dipadah ku. .wakakaka! punekkk aku wai! dakiiii! ;p

diau dini nuan diatu?

MCM August 5, 2009 at 12:34 AM  

Hahaha....apu...nyamai amai terung iban nya wai...wuuu kena dk ngulai sup tau ka salai...akai nyami nya masam2. ari nya bc ku mai ari menoa..leka ia ditanam aku di tengah laman...udah tumbuh besai..tang nyau mati gak nda sempat bebuah ditinggal k aku kursus 3 bulan nadai org nyaga, sayau amai...ko jako ka ngeso ka bala kawan Semnanjung ditu terung nya....

MCM August 5, 2009 at 12:35 AM  

Aku di Rawang..Selangor gawak enggau JKM Jabatan Kebajikan Masyarakat...nuan dh?

Adam August 5, 2009 at 7:45 AM  

wakakaka! nadai endar utai di gagak nuan .. ketegal kak ngeso ke bala kaban jak .. kahkahkah! cali mai .. :P

fuh! aku tuk dah lamak endar ndak nyepik lauk rumah panjai .. huhuh! aku bak sime darby .. jabatan penerangan malaysia... diau bak putrajaya... jauh mai rawang.. hujung dunia... puuuuu ... diau engau sapa nuan bak dituk?

MCM August 5, 2009 at 8:34 PM  

hahaha...ya,ujung dunya selangor tu..diau di kuarters kami..bc gak bala kawan sama sarawak ditu...sama serumah ngau ku..iban gak.ya bro ka ngeso ngagai bala kawan ditu....maioh bala sida nda ngelala n nda kala meda buah terung iban nya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget

Pages

asal-usul tetamu

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP