Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, November 5, 2010

Trip Bantuan Kebakaran ke Temala, Long Lama

Sakit badan, itulah kesimpulan setelah 2 hari bekerja dan menguruskan bantuan bencana kebakaran di Daerah Long Lama di Temala. Kebakaran 5 buah bangunan kedai di Long Lama pada awal pagi 03 Nov 2010 yang memusnahkan semua harta benda di kedai itu dianggarkan beratus ribu. Sakit badan adalah bukan kerana pekerjaan yang dilakukan, tetapi sakit badan disebabkan digoncang dalam kenderaan 4 roda yang kami pakai diatas jalan yang teruk sekali. Bertolak dalam pukul 3pm ke tempat kejadian adalah kami menempuhi beberapa kenangan dan beberapa kejadian pelik dan pertama kali kami lalui. Hari pun menjelang senja dan seterusnya malam menjelma, kawan-kawan bercerita pasal jika kita terserempak dengan landak atau tenggiling, wah bukan maian lagi bercerita apakah masakan paling sedap bagi memasak landak atau tenggiling atau kijang, bercerita-bercerita dan bercerita, saya tetap membisu dan hanya tersenyum saja mendengar cerita mereka. habis saja cerita, kemudian senyap seketika.....dengan tiba-tiba muncul benar-benar seekor landak di hadapan kami, dan...apalagi! driver kami terus memberek kenderaan dan berteriak "Landak! kejar!kejar, ambik torclihgt dan parang!"....kawan saya seorang cina tu apa lagi dia keluar dan ambik torchlight dan parang dan terus turun cari landak tersebut, tetapi saya bilang, "eh tak payah lah kejar landak tu, dah lari bah landak tu,tak kan dia nak tunggu kitaorang tetak dia"....mereka semua turun...saya pun turun jugak dengan hati yang agak takut ler hehe...suluh sana..suluh sinun..tiada apa bayangan..wah kami pun meneruskan perjalanan dengan cuaca yang agak baik dengan bintang penuh dilangit menerangi malam. setelah sejam begitu kami sampai di Kem Balak di Lohpun, dan bermalam di sana dirumah kenalan disana. Setelah berehat dan berbual dengan kenalan itu, tiba-tiba kawan aku yang cina tadi tu baru sedar wallet dia hilang!...dan dia sedar sebelum ini walletnya masih ada, sebelum turun kejar landak tadi...."Landak kah?!" tanya kenalan kami yang agak berumur itu tadi berbangsa kenyah, "Kamu kejar landakah?" tanya beliau lagi, "ya" jawab kami serentak, "Aduh,siap...tak boleh tu...tak boleh kejar..kamu kena sudah dengan landak tu"..katanya..saya tau maksud beliau tu. lepas tu, dia bilang lagi..."Landak tu separuh hantu, jangan kejar dia jika ternampak landak atau tenggiling jika perjalanan dlam hutan tanpa ada senapang"....wah bukan main kecut lagi kawan aku tu dengar tu..."kamu telah dipermainkan landak tu, wallet kamu tu gerenti ada disana bersama landak tu, kalau nasib kamu baik, gambar kamu atau ic kamu tu wajahnya menghadap ke langit, jadi ia senang ditemui, tetapi jika ic atau gambar kamu tertungkup,memang malang serta ia tidak dapat dicari, tapi jangan risau saya nampak gambar kamu itu memandang kelangit, jom kita pergi cari"... dia bilang. So kami pun turun lagi membelah kegelapan mencari wallet kawan saya tu...dipendekan cerita....sampai di tempat tadi....kawan aku tu jumpa wallet dia dengan terpampang dua keping gambarnya memandang ke langit...wah sungguh terkejut....lepas tu lelaki kenalan kami tu tadi tanya "IC kamu adakah?"....lepas tu saya dan kawan saya tu cek wallet...terkejut ic telah tiada...cari lagi...tiada..."IC tiada woo" kata kawan saya tu..."mesti ada, saya mau ambik nombor ic kamu, cek lagi" kata org tua itu...kawan saya tu buka lagi...terkejut..."eh ada!" bilang nya.....woooo...memang meremang bulu roma aku...sebab tadi aku pun dah cek...kawan aku pun cek...ic memang tiada...tetiba ada...lalu orang tua tu minta ic tu dan menulis nombor nya.....(heheh aku tak nak bagi tau nombornya sini)...lepas tu kami bergegas masuk kereta dan balik lagi. Orang tua tu,kenalan kami tu bagi amaran "Lain kali jangan banyak mulut dan kalau melihat sebarang binatang lintas jalan jangan lah kejar tanpa ada senapang, dan kalau boleh jangan kejar landak atau tenggiling, haiwan lain kira ok, sebab kedua-dua haiwan tu ada separuh hantu" kata dia. Wah bukan main lega hati kawan saya tu, dan berjanji denga diri sendiri akan jaga mulut dan lebih berhati-hati jika berjalan dalam hutan. Itulah pengajaran yang kami terima, saya sudah mengetahui itu dari pertama kali, sebab datuk saya dulu pun pernah bagitau saya, kalau nampak landak jangan kejar, dan jangan bercerita pasal landak jika di hutan, kerana landak tu jahat bilangnya.
  • Sedikit gambar ke Long Temala
Pemandangan jalan ke Batu Gading (Kuari Holly Stone)
Jalan menuju ke Temala - Long Bemang - Long Bedian
Gambar kenangan bersama kulit harimau dahan di rumah pak cik (kenalan tempat tinggal kami)
Sampai di kem balak Lohpun Interhill, Isi Minyak
Gambar kenangan di bawah pokok di sebelah kebakaran
Barang-barang terbakar Dalam perjalanan balik, kami melihat ada jualan ikan sungai iaitu ikan mengalan dan ikan tapah di tebing sungai TeruIkan Mengalan Sungai Teru

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget

Pages

asal-usul tetamu

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP