Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, March 3, 2010

Buah Engkabang

Semasa balik ke Sri Aman hari tu di kampung isteri saya untuk mengambil putera kami yang dijaga neneknya disana, kami banyak juga jalan-jalan ke banyak tempat. Diantaranya ke Lubok Antu, Betong dan Batu Lintang. Semasa ke Batu Lintang untuk melawat rumah pak cik kami, saya dapat menyaksikan mereka sedang memproses BUAH ENGKABANG. Buah Engkabang ini memang terkenal dengan wanginya dan ia juga dijadikan minyak setelah diproses. Buah tersebut memang banyak di bahagian Sri Aman, Lubok Antu, Batu Lintang, Betong dan kawasan berdekatan dan ianya susah dicari di Miri sini. Saya sendiri pun tak pasti apa kegunaan buah ini sebenarnya. Penduduk disitu sedang mengumpul buah ini sementara menunggu musim menuai ketika itu, tambahan juga musim kemarau buah ini banyak yg gugur. Teringat sewaktu kecil dulu buah ini dicampur dengan nasi yg sedang panas berasap dan akan menghasilkan bau nasi tersebut sangat wangi....fuh..
Buah Engkabang belum dibuang sayapnya
Sudah dibuang sayap
Kulit dikupas dan dibelah
Setelah dikupas, ia dijemur sebelum dijual
Engkabang = Bilun Engkabang @ Helikopter ....buah ini jatuh akan berpusing seperti helikopter.
  • Update: Petikan Artikel ENGKABANG daripada Kosmo!

2 comments:

Anonymous,  March 31, 2010 at 10:24 AM  

bilun engkabang kala ku meda tapi buah emgkabang 1st time la ku meda ba log towk.....makai engkabang yang dichur ba asi kala gak suba.....

Anonymous,  August 3, 2010 at 9:06 PM  

I want to buy buah engkabang. is it still possible? i need it for my dissertation, please help if you can, dear author. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget

Pages

asal-usul tetamu

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP